ca

Les emocions en l’aprenentatge

Un entorn emocionalment positiu és clau per millorar la memòria, l’atenció i la motivació a l’aula.

Les investigacions han demostrat que l’aprenentatge és molt més efectiu quan es desenvolupa en un entorn emocionalment positiu i segur. Aquest context facilita l’estimulació de l’activitat a les xarxes neuronals, reforçant les connexions sinàptiques i optimitzant així els processos de memòria, atenció i aprenentatge.

L’educació emocional és fonamental, ja que l’emoció intervé en múltiples aspectes de la vida. Per tant, les escoles han de garantir que els alumnes rebin eines que els capacitin per autoregular les seves emocions. Avantis, a través del projecte EMOCIONA’T, pretén oferir als seus alumnes recursos que els ajudin a millorar la seva gestió emocional. És el gran repte del docent: acompanyar els alumnes en el procés d’identificar les pròpies emocions i les dels altres, posar-los nom i verbalitzar els sentiments que aquestes generen.

Les emocions no només actuen com a companyes inseparables en el procés educatiu, sinó que també en modelen profundament la qualitat i l’eficàcia. Funcionen com un filtre a través del qual percebem i processem la informació. Podríem dir que “tot allò afectiu és efectiu”, ja que l’emoció interpel·lada positivament pot oferir la millor versió de l’alumne; mentre que si aflora una emoció negativa, com la ira o la frustració, pot bloquejar l’aprenentatge.

Quan un alumne se sent emocionalment atret per un contingut, la seva capacitat per absorbir i retenir aquest coneixement millora significativament. Per contra, l’estrès o la frustració poden obstaculitzar aquest procés, dificultant la concentració i l’assimilació. Per això, un dels grans reptes del docent és cultivar un ambient emocionalment estimulant, que afavoreixi el benestar emocional i faciliti un aprenentatge més profund i significatiu.

Recordem que les emocions estan estretament lligades a la motivació educativa. L’entusiasme és un motor poderós que impulsa la recerca activa del coneixement. Per tant, comprendre i gestionar les emocions no només millora la qualitat de l’aprenentatge, sinó que també fomenta l’autonomia i el desig d’aprendre al llarg de la vida. Les emocions són elements intrínsecs a l’acció educativa. Reconèixer-ne la importància és essencial per nodrir tant la ment com el cor dels alumnes, despertant noves àrees de curiositat i proposant-los reptes que els ajudin a superar els seus propis desafiaments.

Text elaborat per Ana Zamorano – Cap d’Infantil

Per estar actualitzats diàriament podeu seguir-nos al nostre Instagram.

Share
Published by
Blanca Del Cacho

Recent Posts

I5 descobreix el món de la construcció

Dins la unitat d’indagació del programa IB, els nens i nenes van aprendre en primera…

3 dies ago

Celebrem Sant Jordi a Avantis

Cavallers, princeses i dracs donen vida a la llegenda en una jornada inoblidable.

2 setmanes ago

​​Dia dels Avis, una jornada plena d’emoció

Els avis van visitar el col·legi per a compartir un matí entranyable amb els seus…

4 setmanes ago

Gregorio Luri reflexiona sobre educació i família

El pedagog i escriptor analitza els reptes educatius actuals i el paper clau de la…

1 mes ago

English Day at Avantis School!

Divendres passat 14 de març, amb motiu de la proximitat de St. Patrick's Day, a…

2 mesos ago

4a excursió del GEF: Rodal de Sabadell

Una jornada de senderisme familiar amb un recorregut assequible de 8 km, descobrint fonts i…

2 mesos ago